Diumenge, 22 Octubre 2023 14:56

Camp d'Aprenentatge a Empúries

Diari d'aventures de Mowglis i Akeles.

DIJOUS 26 d'OCTUBRE

Seguim amb les nostres aventures per terres empordaneses. Al matí, hem tancat la visita a les Ruïnes passejant per les restes romanes descobertes fins al moment. Es veu que si tenim intenció de ser arqueòlegs o arqueòlogues, tindrem feina assegurada ja que la ciutat romana és molt, molt gran.

Després, els mestres ens tenien preparada una sorpresa: avui hem tingut temps d'anar a la platja a jugar, banyar-nos i gaudir del temps i l'entorn. Avui, ni fred ni calor ni molt sol ni molt tapat: un dia fantàstic!

A la tarda hem descobert el poble de Sant Martí d'Empúries. Resulta que aquest poblat va ser, en els seus orígens, la primera seu grega que hi va haver a la Península i, des dels grecs que no ha deixat mai d'estar habitat. Impressionant! A través d'un joc, hem ordenat cronològicament en el temps els diferents elements històrics que hem trobat: el castell del compte, una església medieval, part d'una muralla grega, muralles de l'Edat Mitjana, restaurants amb noms de déus romans, plaques gregues, un pou tapat amb el marbre de les antigues escales del temple grec, etc. Quanta història amaga aquest poblet tan petit!

Com que avui és la nostra última nit, tenim una cloenda especial i ja tradicional: representacions, balls, acudits i discoteca casolana amb complements d'allò més divertits i originals.

Demà, ens veiem a les 5 a l'Escola, per tant avui s'acaba el nostre diari d'aventures a Empúries. Dir-vos que tot i que s'acabi el Camp, encara tenim feina per fer ja que dedicarem tot el matí a pujar fins el castell de Montgrí, al cim del massís de Montgrí. Un cop a dalt, visitarem les seves instal·lacions, gaudirem de les vistes amb un dinar de pícnic i baixarem per descansar durant el viatge de tornada a casa.

DIMECRES 25 d'OCTUBRE

Aquest matí hem visitat el poble de l'Escala, per entendre i descobrir la seva història. SCALA, en llatí, vol dir "port natural", i aquest és l'origen d'aquesta població que ha esdevingut tan reconeguda i turística. Resseguint el seu litoral i observant elements característics de l'entorn, hem tornat a fer un viatge en el temps per trobar-nos amb aquells primers pescadors anomenats "esquena pelats". Posant-nos a la pell d'aquests ciutadans humils i treballadors, hem observat des de dalt de tot del que queda de la torre de vigilància per imaginar-nos un dia de tempesta. I és que resulta que la gent empordanesa vivia atemorida pel pirata Barbaroja, i s'amagaven a les torres per no perdre allò més preuat: els infants.

Per descobrir les arrels pesqueres, hem visitat el Museu de l'Anxova, ja que l'Escala ha conservat, al llarg dels segles, una indústria que li ha donat fama arreu del món: la salaó d’anxoves. Avui hem descobert que el seitó és un peix blau i que gràcies tenim anxoves. També hem valorat els mètodes de conservació d'aliments que van inventar els grecs, ja que tot i tenir neveres, actualment encara gaudim d'aquest producte covert de sal.

A la tarda, hem aportat el nostre granet de sorra fent d'arqueòlegs i arqueòlogues, utilitzant els seus mètodes i instruments de treball per trobar, amb paciència, esperança i constància, parts de la història: ceràmica, ossos, monedes... Ens ho hem passat tan bé que el temps ens ha fugit! I hem quedat tan arrebossats/des, que hem tornat a l'alberg per dutxar-nos i preparar-nos per una tarda diferent.

Encara no us hem explicat que el nostre alberg es troba a un lloc privilegiat, envoltat de mar i muntanya, i tenim la gran sort de gaudir de un temps de sol que ens permet fer totes les activitats a l'exterior. Durant la jornada escolar, ens acompanyen els mestres del Camp d'Aprenentatge, que encara no us els havíem presentat: l'Eusebi, la Xon i la Rosa. Finalitzada la jornada, tenim temps de lleure, convivència i joc a l'alberg i voltants.

Realment aquests tres primers dies ens han passat moolt ràpid, però encara ens queda espai a la motxilla per seguir omplint de més coneixements i experiències. Així doncs, ens acomiadem fins demà famílies. Recordeu que ens podeu anar seguint a través de la GALERIA D'IMATGES.

DIMARTS 24 D'OCTUBRE

Avui seguim omplint la nostra motxilla personal, de records i noves experiències. Al matí, hem visitat les Ruïnes gregues d'Empúries, el jaciment grecoromà més important de Catalunya. Dijous visitarem la part romana. Només entrar, ens han demanat que ens poséssim a la pell imaginària d'un arqueòleg o arqueòloga, i així poder escoltar la història de les pedres. Ha estat un gran viatge en el temps, que ens ha obert els ulls, ja que la civilització grega és la precursora de moltes formes de fer i de ser actuals.

A través de la mitologia grega, hem conegut personatges que hem pogut associar amb l'actualitat: sabíeu que la deesa de la victòria, la deesa Niké, la representava un símbol en forma de vist? I sabíeu que una famosa marca esportiva utilitza el mateix nom i el mateix símbol? Sabíeu que la forma de decidir quin camp es queda cada un dels equips en un partit de futbol és a través d'un joc de nens grecs anomenat Ninfa o Pegàs? I sabíeu que el déu de la medicina era representat per símbols encara vigents avui dia? I sabíeu que... bé, ens guardem més curiositats per quan tornem.

A la tarda, hem après la història de les dunes de les platges del litoral, a través d'un joc que ens ha fet passejar per la costa de l'Empordà, acompanyats de la fidel tramuntana.

I demà, doncs tenim més plans, més aventures i més aprenentatges, perquè encara ens queda espai a la nostra motxilla i tenim per objectiu tornar-la ben plena!

Recordeu que ens podeu anar seguint a través de la GALERIA D'IMATGES.

DILLUNS 23 D'OCTUBRE DE 2023

Els camps d’aprenentatge (CdA) són serveis educatius de suport curricular i de caràcter interterritorial. El valor afegit dels camps d’aprenentatge és promoure l’aprenentatge competencial de l'alumnat a partir d’activitats didàctiques en entorns naturals, socials i culturals singulars de Catalunya.

La nostra Escola creu en aquesta manera d'ensenyar fora de les aules, amb el descobriment i l'experiència com a eines d'aprenentatge. I, a Cicle Superior, pensem a més que és una bona manera de treballar la convivència i la cohesió de grup i crear un bon ambient per a tot el curs. Per aquest motiu, som qui ens estrenem primer en marxar.

La nostra aventura comença avui dilluns i acabarà divendres, amb la motxilla plena de records, nous continguts, vivències especials i molta roba bruta. Però, anem pas a pas i comencem explicant-vos que avui hem passat el dia als Aiguamolls de l'Empordà.

Els Aiguamolls de l’Empordà són una de les principals zones humides de Catalunya, juntament amb els deltes de l’Ebre i el Llobregat. Es troben ubicats a la plana empordanesa, entre les desembocadures dels rius Fluvià i Muga. El parc natural dels Aiguamolls de l’Empordà és un paratge natural d’interès nacional i de reserves integrals zoològiques i botàniques dels Aiguamolls de l’Empordà. A més de la figura coneguda de Parc Natural, hi trobem les reserves naturals integrals (màxim nivell de protecció natural a la legislació catalana) de les Llaunes i dels Estanys.

Impressionant oi? Doncs nosaltres hi hem estat i hem gaudit d'una visita guiada molt instructiva. A la tarda, hem conegut el nostre camp base de la setmana, l'Alberg d'Empúries, on ens hi hem instal·lat. Un primer dia molt intens que, en comptes de gastar-nos les piles, ens les ha carregat per voler-ne més demà.

Cada dia, al finalitzar la jornada, us informarem breument de què hem fet i penjarem alguna foto a la GALERIA d'IMATGES.